‘Chocoladeprijzen gaan in 2025 verder omhoog’

De chocolade-industrie staat aan de vooravond van een verdere forse prijsstijging.

Raúl Picard, een ervaren consultant en voormalig voorzitter van de Nationale Kamer van de Transformatie-industrie in Mexico (Canacintra), denkt dat de prijs van chocolade in Mexico volgend jaar met maar liefst dertig tot veertig procent zal stijgen.

'Dit is een zeer sterke impact wereldwijd, niet alleen in Mexico, maar overal, omdat cacao een commodity is. Deze stijging raakt ons allemaal', aldus Picard tijdens een onlangs gehoudern bijeenkomst van Mexicaanse ondernemers (RAI).

De prijs van cacao is sinds het midden van 2024 fors gestegen. Hoewel contracten met leveranciers ervoor zorgen dat deze stijging nog niet volledig is doorberekend aan de consument, is het duidelijk dat ondernemers zich moeten voorbereiden op hogere kosten. De grondstofkosten zijn volgens Picard met maar liefst 188 procent gestegen. Cacao, dat eerder voor 2500 dollar per ton werd verkocht, wordt nu verhandeld voor 7.200 dollar per ton. In juni van dit jaar bereikte de prijs zelfs een piek van 11.000 dollar per ton.

Deze enorme prijsstijging dwingt ondernemers in de chocolade-industrie om nieuwe contracten voor de komende jaren te sluiten. 'Het is noodzakelijk om nu contracten af te sluiten om de levering van het product voor het volgende jaar veilig te stellen', waarschuwt Picard.

Ondernemers die gebruik maken van imitatiechocolade, gemaakt van cacaopoeder en plantaardige vetten zoals palm- of kokosolie, kunnen rekenen op een stabielere prijs. Picard verwacht dat de vraag naar deze vervangende producten zal toenemen, omdat de prijzen daarvan niet zullen stijgen in lijn met de pure cacaoproducten. Dit kan kansen bieden voor ondernemers die zich willen onderscheiden met alternatieven voor dure chocoladeproducten.

Wisselkoers als concurrentievoordeel
Een ander interessant punt dat Picard aanhaalde, is de invloed van de wisselkoers op de chocolade-industrie. Een zwakkere Mexicaanse peso kan gunstig zijn voor de binnenlandse producenten, omdat ze dan beter kunnen concurreren met goedkopere importproducten. ‘Wanneer de dollar daalt naar 16,50 peso, doet dat ons pijn, omdat de Mexicaanse markt stilstaat terwijl importproducten veel goedkoper worden’, aldus Picard.

 



Inloggen abonnees

Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.

E-mailadres
Wachtwoord