
Hershey duidelijk aan kop in Amerikaanse marketinguitgaven
Hershey, de grootste chocoladefabrikant van Noord-Amerika, investeerde in 2023 maar liefst 212,47 miljoen dollar in marketing en reclamecampagnes.
Kijken we naar de wereldwijde uitgaven, dan wordt het plaatje nog forser: in totaal spendeerde The Hershey Company wereldwijd bijna 605 miljoen dollar aan reclame, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 518 miljoen dollar een jaar eerder. Wat betreft mediakanalen stak (en steekt) Hershey de meeste dollars in televisie-advertenties, met een totaal van ruim 156 miljoen dollar. OOH (out-of-home) reclame, zoals billboards en posters, kreeg met slechts 620.000 dollar het kleinste deel van het budget.
Hoewel Hershey de absolute koploper is, investeren ook andere grote multinationals fors in reclame. Het lijst ziet er als volgt uit (bedragen in dollars).
- Hershey Company – 212,47 miljoen
- Lindt & Sprüngli USA – 82,46 miljoen
- Ferrero USA – 38,84 miljoen
- Ferrara Candy Company – 38,75 miljoen
- Lindor – 31,86 miljoen
- Ferrero International SA – 29,96 miljoen
- Cadbury Adams USA – 21,81 miljoen
- Ghirardelli Chocolate Company – 21,57 miljoen
- Haribo of America – 18,44 miljoen
​Een belangrijk deel van Hershey’s marketingstrategie was gericht op de snelst groeiende merken, zoals Reese’s en Skinny Pop.
Het stevige reclamebeleid werd begin 2024 nog eens onderstreept door hun Super Bowl-campagne voor Reese’s. De 30-seconden spot werd uitgezonden tijdens de meest bekeken Super Bowl in de geschiedenis. De keuze om groots uit te pakken onderstreept de merkontwikkeling: Reese’s kende een 9,1 procent CAGR (jaarlijkse groei) over de afgelopen vier jaar en was in de afgelopen drie jaar uitgegroeid tot een vast onderdeel in meer dan tachtig procent van de Amerikaanse huishoudens.
Naast chocolade richt Hershey zich ook op de groeiende markt van ‘betere’ snacks. In mei vorig jaar lanceerde het een nieuwe advertentiecampagne voor zijn popcornmerk Skinny Pop.
Deze ‘Freedom to Snack’-campagne speelde in op trends rond gezondere snacks en ‘verantwoorde verwennerij’ (permissible indulgence). Volgens marktonderzoeksbureau Mintel steeg de verkoop van snacks in de VS in 2024 met 6,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor, waardoor Hershey inspeelde op een snelgroeiende markt.
Bent u abonnee? Hieronder kunt u inloggen.